כל מה שרצית לדעת על הנחה בחשמל לאזרח ותיק | iSavta
כל מה שרצית לדעת על הנחה בחשמל לאזרח ותיק
banner-img

הרשמת מטפלים בתאגיד ב-800 שח בלבד!

רק דרך iSavta - השירות ניתן בין רעננה בצפון לראשון לציון בדרום וכולל את ירושלים והסביבה

שיפורים אדירים שנעשו בשנים האחרונות בתחומים מגוונים במדע, בטכנולוגיה וברפואה הביאו להארכה משמעותית של תוחלת החיים האנושית. הסטטיסטיקה מלמדת שגברים ונשים חיים היום שנים רבות יותר בממוצע מאשר לפני חמישים או מאה שנים; ואם בעבר גיל הפרישה סימל בעיני רבים את הקץ המתקרב – הרי שכיום הפרישה מהעבודה היא הרגע בו רבים מרגישים שהם מתחילים לחיות וליהנות מכל רגע.

 

איכות החייים בגיל הזהב

 

מאידך, העלייה בתוחלת החיים יצרה גם בעיות מסוימות. אחת מהן היא העובדה שחלו שינויים מרחיקי לכת גם בתחומים נוספים, כמו בכלכלה וביוקר המחייה. מוצרים ושירותים עולים היום יותר כסף משעלו בעבר, וכדי שהחיים בגיל הזהב יהיו באיכות מספקת, קל וחומר אם מדובר על איכות חיים גבוהה, הרי שיש צורך גם במשאבים כספיים לא מעטים. לשם כך יש כמובן קרנות פנסיה ו/או חסכונות שניתן לצבור במהלך החיים – אולם יש פעמים בהן זה פשוט לא מספיק.

 

במצב שנוצר קשישים רבים חיים יותר שנים אולם לשם כך זקוקים ליותר כסף, וזאת דווקא בתקופה בה הם כבר פרשו מהעבודה ומצבם הרפואי, הפיזי או הנפשי אינו מאפשר להם להמשיך לעבוד כדי להגדיל את מקורות ההכנסה שלהם. מדינת ישראל, כמו מדינות אחרות בעולם, מבינה את הבעייתיות הטמונה בשילוב בין יוקר המחייה לבין חיים ארוכים, ולשם כך מעניקה לאזרחיה הוותיקים שורה של הטבות המאפשרות להם, בהיעדר אפשרות להגדיל את ההכנסה, לפחות להקטין את ההוצאות. אחת מן ההטבות הללו היא הנחה בתשלום חשבון החשמל לאזרח ותיק (בתנאי שהוא עומד בקריטריונים שיפורטו להלן).

 

הנחה בחשמל לאזרח ותיק

 

גובה ההנחה: 50% מצריכת החשמל של 400 קילו-ואט לשעה (קוט"ש) בחודש, ללקוחות בתעריף ביתי בבתים המשמשים למגורים. הואיל וחשבון החשמל משולם מדי חודשיים, ההנחה ניתנת על צריכה של עד 800 קוט"ש בחשבון חשמל.

כך לדוגמה אדם המתגורר בבית רגיל ומשלם תעריף ביתי, המשתמש ב-100 קוט"ש בחודש בלבד, יקבל לביתו חשבון חשמל לאחר חודשיים כלומר יהיה חייב בתשלום עבור צריכה של 200 קוט"ש ויקבל עליהם הנחה בגובה 50% מן החשבון.

לעומתו אדם המתגורר בבית רגיל ומשלם תעריף ביתי, המשתמש ב-500 קוט"ש בחודש, יקבל לביתו חשבון חשמל לאחר חודשיים כלומר יהיה חייב בתשלום עבור צריכה של 1000 קוט"ש. בעבור צריכה זו יקבל הנחה בשיעור 50% על הסכום עבור ה-800 קוט"ש הראשונים וישלם את התעריף הרגיל עבור ההפרש.

צרכנים המעוניינים בכך יכולים לפנות לחברת החשמל ולבקש לקבל את חשבון החשמל פעם בחודש. שירות זה ניתן ללא תשלום.

 

הקריטריונים לקבלת ההנחה בחשמל

 

על מנת לקבל את ההנחה האמורה, ראשית על האזרח להיות מוגדר כאזרח ותיק. על פי החוק, אזרח ותיק מוגדר כתושב ישראל אשר הגיע, על פי הרישום במרשם האוכלוסין הישראלי, לגיל הפרישה מן העבודה. נכון לרגע כתיבת שורות אלה, גיל הפרישה בישראל היום הוא 67 לגברים ו-62 לנשים.

על מנת להיחשב כאזרח ותיק אין צורך לעשות שום פעולה. המשרד לשוויון חברתי הוא זה שאמור לשלוח באופן אוטומטי תעודת "אזרח ותיק" לכל ישראלי או ישראלי בסמוך להגיעם לגיל הפרישה. אגב, מעניין לציין שעד שנת 2015 המשרד לשוויון חברתי כונה המשרד לאזרחים ותיקים ושמו שונה בעקבות החלטת ממשלה להוסיף לו סמכויות נוספות, כגון קידום מעמד נשים וזכויות מיעוטים, אולם חלק ניכר מפעילויותיו של המשרד עדיין עוסקות באזרחים ותיקים. במילים אחרות, אם גבר תושב ישראל הגיע לגיל 67 ולא קיבל תעודת אזרח ותיק, או אם אישה תושבת ישראל הגיעה לגיל 62 ולא קיבלה תעודת אזרח ותיק – יש לפנות אל המשרד לשוויון חברתי ולבקש את התעודה.

 

חשוב לשים לב כי לא כל אזרח ותיק זכאי להנחה בחשמל

 

הזכאים להנחה האמורה הם אך ורק מקבלי קצבת זקנה אשר מקבלים גם תוספת השלמת הכנסה.

החוק בישראל מאפשר לעוד מספר אוכלוסיות לקבל הנחה בתשלום חשבון החשמל: אנשים עם נכויות פיזיות, אנשים עם לקויות ראיה ואנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית וכאמור אזרחים ותיקים. עם זאת, אדם המשתייך ליותר מאוכלוסייה אחת הזכאית להנחה (למשל, אזרח ותיק עם לקות ראייה או אזרחית ותיקה עם מוגבלות פיזית) יוכל לקבל אותה רק במסגרת של זכאות אחת.

 

איך לממש את הזכות לקבלת הנחה בחשמל לאזרח ותיק?

 

אם האדם המבקש לקבל הנחה בתשלום חשבון החשמל עומד בכל הקריטריונים הקבועים בחוק, דהיינו אזרח ותיק המקבל קצבת זקנה וכו', אזי בדרך כלל אין צורך שיעשה דבר משום שהכל אמור לקרות בתקשורת בין המוסד לביטוח לאומי לבין חברת החשמל:

הביטוח הלאומי אמור להעביר לחברת החשמל מדי חודש את שמות הזכאים.

במקביל, ביטוח לאומי שולח לזכאים הודעה אודות זכאותם.

חברת החשמל מעניקה את ההנחה לכל אדם שיש התאמה בין נתוניו הרשומים כצרכן בחברת החשמל ובין נתוניו המתקבלים מן המוסד לביטוח לאומי. דהיינו, ככל שהנתונים מראים כי הצרכן ששמו ומספר תעודת הזהות שלו הוא אכן אזרח הזכאי להנחה על פי רישומי הביטוח הלאומי, ההנחה ניתנת כאמור באופן אוטומטי.

 

אם מסיבה כלשהי אזרח ותיק שעונה על הקריטריונים וזכאי לקבלת ההנחה בתשלום חשבון החשמל לא קיבל אותה – באפשרותו ליצור קשר עם מוקד השירות של חברת החשמל באחת מתוך מספר דרכים מגוונות (בטלפון, בפקס, בצ'אט, דרך עמוד הפייסבוק וכו'; יש לשים לב שלא כל השירותים ניתנים ברציפות ויש לבדוק תחילה את השעות בהן ניתן ליצור קשר עם חברת החשמל בכל דרך כזו). לאחר יצירת הקשר עם חברת החשמל יוכל הצרכן לעדכן את פרטיו אצל נציגי השירות.

 

במקרה בו החוזה של הצרכן מול חברת החשמל נרשם על שם אדם אחר, יש להעביר את החוזה על שמו של הזכאי על מנת לקבל את ההנחה.

 

זכאים לקבלת הנחה בחשבון החשמל שאינם מתגוררים בדירה פרטית אלא בבית אבות, בהוסטל או במקבץ דיור אחר, שביחידת הדיור בה הם מתגוררים קיים מונה צריכת חשמל, יכולים לפנות לאחראי במקום בו הם מתגוררים כדי שיצור קשר עם חברת החשמל ויסייע במתן ההנחה.

בכל מקרה של פניה לחברת החשמל יש לציין בנוסף לפרטי הצרכן גם את מספר חוזה החשמל (המופיע על גבי חשבון החשמל) למטרות זיהויו.

 

דברים נוספים שחשוב לדעת אודות הנחה בחשמל לאזרחים ותיקים

 

כאמור, ההנחה ניתנת בשיעור של 50% לכל צריכה של 400 קילו-ואט לשעה, ומעבר לכך הזכאי מחויב בתשלום התעריף הרגיל. ניתן להגדיר זאת גם בצורה מספרית אחרת: הסכום המקסימלי שניתן לקבל כהנחה הוא כ-110 שקלים מדי חודש. צרכנים המקבלים חשבון חשמל דו-חודשי יקבלו את ההנחה על צריכת 800 קוט"ש, כלומר כ-220 שקלים.

 

ההנחה הניתנת לזכאי מופיעה בכל חשבון חשמל תחת פירוט המרכיבים, בסעיף "הנחה לזכאים" אשר מציין את הסכום שהופחת מן החשבון. בגוף החשבון ניתן לראות את חישוב ההנחה ומספר יחידות הקוט"ש שבגינן ניתנה ההנחה.

 

אם אדם גילה שמסיבה כלשהי לא ניתנה לו ההנחה בחשבון החשמל יהיה זכאי לקבל אותה באופן רטרואקטיבי עד שבע שנים. דהיינו יוכל לקבל החזרים בעבור חשבונות חשמל ששילם בשבע השנים שלפני כן (ככל שהייתה לו זכאות באותן שנים), כולל ריביות.

 

למידע נוסף בתחום - קראו גם את המאמר הבא: אזרח ותיק? כדאי לך לדעת ההנחות וההטבות האלה

 

 

שיתוף

קרא עוד אודות טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

קראו עוד
משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

טיפול בקשישים

משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

קראו עוד
המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

טיפול בקשישים

המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

קראו עוד
⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

טיפול בקשישים

⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!