משחקי חשיבה לגיל השלישי | משחקי זיכרון לקשישים | iSavta
משחקי חשיבה מומלצים לגיל השלישי
banner-img

הרשמת מטפלים בתאגיד ב-800 שח בלבד!

רק דרך iSavta - השירות ניתן בין רעננה בצפון לראשון לציון בדרום וכולל את ירושלים והסביבה

משחקי חשיבה הם אופציה נהדרת לאימון קוגניטיבי (מנטלי) לגיל השלישי. תירגול קוגניטיבי הוא בין הדברים החשובים עבור מבוגרים בכלל ובני גיל הזהב בפרט. באמצעות אימון מסוג זה ניתן להשיג מספר מטרות שונות וחשובות. מומלץ להתחיל כמה שיותר מוקדם.

 

האימון מחזק את יכולות החשיבה השונות של המוח. הוא מונע ניוון והחמרת ירידה קוגניטיבית (דמנציה), אם יש. הוא תורם לאיכות החיים ואף עוזר לשמר את העצמאות של האדם במטלות היום יום. כיצד? אתם שואלים,  אתן דוגמא: אם, תוך כדי משחק, האדם מתרגל ריכוז ורצף פעולות, יהיה לו יותר קל לשמר יכולות כמו הכנת כוס קפה או חביתה. הפעולות הפשוטות של היום יום דורשות מאיתנו יכולות קוגניטיביות מורכבות. רובנו לא חושבים על זה כלל ועושים את הדברים באופן אוטומטי, אך נדרשות יכולות חשיבה כמו ריכוז והבנה של רצף פעולות ועוד, על מנת להכין את כוס הקפה האהובה עלינו.

 

כיום, קל במיוחד לתרגל, כשיש מגוון כה רחב של אפשרויות שלא היו זמינות בעבר.

 

הנה כמה דוגמאות למשחקי חשיבה שאני ממליצה עליהם:

 

  1. דומינו – משחק מוכר, פשוט ומהנה שניתן לשחק יחד עם חברים. אינו דורש רמה גבוהה של חשיבה וריכוז ויש בו תרגול של סריקה חזותית, התאמה ותכנון. בזכות הפשטות שלו הוא משחק חובק דורות ותרבויות. חשוב לי לציין כי קיים משחק דומינו ייעודי ללקויי ראייה, עם נקודות מובלטות הניתנות למישוש.

  2. דמקה/ שש-בש / שח-מט –  3 משחקי אסטרטגיה שנועדו להנאה בשניים. היתרון הוא שכמעט אין מי שלא יכיר את חוקי המשחקים הללו ויוכל להשתתף. הדמקה היא משחק אסטרטגי קל יחסית, עם חוקים פשוטים. לשש-בש יתרון גדול בתרגול חשיבה חשבונית ותכנון קדימה. השחמט הוא משחק האסטרטגיה המאתגר והמורכב ביותר – למיטיבי לכת. אך אף פעם לא מאוחר ללמוד.   
  3. משחק זיכרון – עוד משחק מוכר עם חוקים פשוטים וברורים שניתן לשחק עם חברות. זהו אימון נהדר לזיכרון! ניתן למצוא סוגים שונים של תמונות. רצוי לרכוש משחק ללא מראה ילדותי ועם תמונות גדולות וברורות בנושא שמעניין אותך.  

  4. פאזל – אחד המשחקים המומלצים ביותר למבוגרים ולמעשה לטווח רחב של גילאים. זהו משחק המעודד תכנון ופתרון בעיות, מחזק את התפיסה החזותית והריכוז. והתוצאה מניבה סיפוק אדיר. ניתן למסגר ולתלות אותה ולהתגאות בהישג.

  5. סודוקו, תשחצים ותשבצים – רבים אוהבים לפתור תשבצים וסודוקו בשעות הפנאי. הם מנצלים את ניסיון החיים שלהם ומחדדים את הזיכרון לטווח הארוך, על מנת לענות על התשובות ולפעמים גם לזכות בפרסים (בעיתון). ניתן לבחור תשבצים לפי תחומי העניין ורמת הקושי. התשחץ נותן לנו אופציה שהיא קלה יותר מתשבץ. הסודוקו הוא שונה מעט עם חוקים ברורים ודרגות קושי שונות.  

  6. אני רוצה לסקרן אתכם לחקור ולהכיר משחקים פחות מוכרים כמו:  קטמינו, 'הרפתקאה בקוטב', SPRINT, SWISH, SET ובכלל לעשות "פשיטה" על חנות משחקים ולהתנסות. למידה של משחק חדש היא בעצמה אימון קוגניטיבי מומלץ.  

[על רוב הרשימה הנ"ל כבר המלצתי בפירוט בדף הפייסבוק ועוד אמשיך לכתוב על אלו שאני עובדת איתם, אז אתם יותר ממוזמנים להציץ]   https://www.facebook.com/Haya.Klainer.Occupational.Therapy/

 

האם יש משחקי חשיבה באתרי אינטרנט?

אי אפשר לדבר על משחקי חשיבה ואימון מנטלי בימינו, מבלי להזכיר את שפע ההיצע שקיים ברשת. מגוון עצום של אתרים חינמיים עומד לרשותנו בכל רגע נתון ומכל מחשב בעולם. משחקי החשיבה מספקים למבוגרים משוב מיידי, מאפשרים להם להתקדם בקצב שלהם וגם מקנים אופציה למשחק רב-משתתפים ושליטה מרחוק. אתרי אינטרנט מקדישים למבוגרים עולם שלם של משחקי חשיבה חדשים. המשחקים מומלצים על ידי רופאים ועוזרים מעבר לזיכרון, גם להתמצאות מרחבית וקבלת החלטות.

חלק גדול מהמשחקים ה'רגילים' שהוזכרו למעלה ניתן למצוא גם בצורתם הוירטואלית ולשחק מול אנשים נוספים גם אם לא מכירים אותם. אבא שלי בן ה-80, למשל, נהנה מאד לשחק שח-מט וירטואלי, ברשת, עם אנשים מכל העולם. אחד האתרים הנוחים והזמינים ברשת, שאני רוצה להמליץ לכם עליו, הוא PAPUNET, כתבתי עליו כבר מספר פעמים, תוך תיאור מפורט של המשחקים בו. מה שמיוחד באתר זה הוא שלכל משחק יש גרסאות ויזואליות שונות ואופני דירוג קושי וכך הוא מתאים לאנשים שונים, ברמות שונות של יכולת חשיבה. יש בו משחק זיכרון, דומינו, סודוקו ועוד משחקים ממש פשוטים לתירגול פעולה-תגובה ושימוש בסיסי בעכבר לאנשים שלא רגילים בכלל למחשב.

 

חיה קליינר הינה מרפאה בעיסוק בעלת ניסיון בהערכה וטיפול קוגניטיבי לקשישים. מוזמנים לצפות בפרופיל המקצועי שלה כאן.

 

קראו גם מאמר מהבלוג על: הקרב על הזיכרון

שיתוף

קרא עוד אודות טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

קראו עוד
משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

טיפול בקשישים

משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

קראו עוד
המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

טיפול בקשישים

המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

קראו עוד
⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

טיפול בקשישים

⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!